تفاوت بین HTML و XHTML

تفاوت بین HTML و XHTML

دسته بندی : آموزش HTML سطح مقاله : متوسط زمان مطالعه : 2 دقیقه آخرین بروز رسانی: 28 آبان 1399

در این مقاله به تفاوت بین HTML و XHTML می پردازیم.

XHTML یک زبان نشانه گذاری بر اساس HTML و XML است. این تقریباً یکسان با HTML است ، اما قوانین بسیار سختگیرانه تری دارد.

XHTML چیست؟

XHTML ترکیبی از HTML (زبان نشانه گذاری HyperText) و XML (زبان نشانه گذاری eXtensible) است. بنابراین ، نام XHTML به عنوان eXtensible HyperText Markup Language تفسیر می شود.

افزودن قوانین زبان ساختاری سند XML که به راحتی قابل خواندن است به HTML منجر به ایجاد زبانی می شود که تقریباً مشابه HTML است. گرچه قوانین بسیار سختگیرانه تری دارد ، اما خوانایی کد را نیز بهبود می بخشد.

بعد از اینکه عادت کردند ، بسیاری از توسعه دهندگان کد پاک کننده را ترجیح می دهند. استاندارد سختگیرانه نیز از بروز مشکلات ناسازگاری در مرورگرها و دستگاه های مختلف جلوگیری می کند.

تفاوت بین HTML و XHTML چیست؟

XHTML 1.0 پس از HTML4 اما قبل از HTML5 توسط کنسرسیوم شبکه جهانی وب معرفی شد. در بخش های بعدی ، ما تفاوت های اصلی را که مربوط به هر دو نسخه HTML است ، بحث خواهیم کرد.

تگ ها و عناصر

نیازی به نگرانی در مورد تگ های XHTML نیست: هر دو HTML و XHTML از همان موارد استفاده می کنند و نحو نیز یکسان است. تفاوت اصلی در دقت آن است. در XHTML ، همه تگ ها باید با حروف کوچک نوشته شده و بسته شوند:

<html>
<head>
  <title>A terribly messy HTML example</title>

<body>
  <h1>All those unclosed tags!
    <br>
  <p>And yet HTML opens the page.
  <p>XHTML would not be so nice.
</body>

در HTML ، ما عناصر خالی داریم که نیازی به بستن تگ ندارند. در XHTML نیز باید بسته شوند. در حالی که آن ها هیچ محتوایی ندارند ، اما باید خود را با قرار دادن یک برش جلو بسته کنند. در مثال بالا ، می توانید تگ <br> را مشاهده کنید. در XHTML ، به صورت <br/> نوشته می شود.

همچنین عناصری وجود دارد که XHTML به شما اجازه نمی دهد از آن ها رد شوید. اول از همه ، این بیانیه     <! DOCTYPE> است. نه تنها شما باید آن را وارد کنید ، بلکه باید ویژگی xmlns را نیز برای اعلام فضای نام XML اضافه کنید.تگ های دیگری که سند شما باید شامل شود ، <body> ، <title> و <head> <html> است. آن ها ساختار کلی صفحه را تشکیل می دهند.

در مورد ویژگی ها ، شما باید نام آن ها را با حروف کوچک بنویسید و آن ها را در نقل قول قرار دهید:

<input type="text" name="lastname" disabled="disabled" placeholder="You can't type here">

توجه: در XHTML ، هر ویژگی باید یک مقدار اختصاص داده شود.

تفاوت HTML و XHTML در لانه سازی عنصر

در ادامه تفاوت بین HTML و XHTML به این مبحث می پردازیم که در HTML به شما پیشنهاد می شود عناصر را به ترتیب صحیح لانه کنید. این یک توصیه است که به شما امکان می دهد کد خود را مرتب نگه دارید: لانه سازی نادرست یک عمل غیرحرفه ای تلقی می شود. با این حال ، سیستم در واقع به هر دو صورت کار می کند:

<b><i>This text is bold and italic</b></i>

در XHTML ، بسته شدن عناصر تو در تو به ترتیب اشتباه باعث خطا می شود. ببینید که چگونه باید عناصر را در HTML و XHTML لانه کنید:

<b><i>This text is in both italic and bold</i></b>

XHTML در مقابل HTML5

XHTML با تلاش برای حل چند مسئله HTML4 ایجاد شده است ، از جمله پشتیبانی رسانه ای ضعیف و ناسازگاری بین مرورگرها ، اما محدود به آن ها نیست. با این حال ، محبوبیت آن با معرفی HTML5 کاهش یافت. این مشکلات نسخه های قبلی HTML را برطرف کرده و یک Doctype ساده تر ، پشتیبانی بهتر از مرورگر و کراس پلت فرم بهتر و سازگاری کامل (چه به عقب و چه به جلو) ارائه می دهد.

نکات مهم XHTML

  • اسنادی که با HTML و XHTML نوشته شده اند از نوع رسانه اینترنتی مختلفی برخوردارند: به ترتیب متن / html و برنامه / xhtml + html است.
  • اگرچه به طور کلی سختگیرانه تر است ، اما XHTML اجازه می دهد تا نظرات خود را در کد خود مانند HTML ساده بگذارید.

در دوره آموزش HTML بین المللی آکادمی دویکس به صورت رایگان ثبت نام کنید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

اولین امتیاز را ثبت کنید😊